Wednesday, March 01, 2006

surat untuk ko

hai. aku tengah takde wat aper, so tetiba rasa nak menulis untuk ko.

pertama sekali, sekali lagi aku mintak maaf kalo selama ni time aku mintak maaf kalo buat salah tu ada lagi benda yang ko terasa. aku paling tak pandai jaga perasaan orang yang aku sayang, terutama nye ko. sebab selama kita kenal, aku tak pernah melebihkan perasaan aku, cukup sekadar ko dengan aku tau, kite adalah kawan yang paling akrab.

biarla orang nak cakap ape pun, aku anggap ko dengan aku dah capai satu persefahaman yang antara kita tak mungkin ada satu perasaan atau perhubungan yang lebih dari seorang kawan. tapi bila orang mula berkata-kata pasal kita dan asyik mengena-ngenakan ko, aku yang terima akibat? aku yang jadi mangsa keadaan?

aku takkan mengungkit, walaupun pernah sampai peringkat ko nak buang aku dari hidup ko. kenapa ko perlu marah, bila aku tunjukkan aku tak suka cara ko perlakukan aku? aku harap ko tau, yang sekeras-keras aku, masih lagi ada perasaan.

aku ada sebab kenapa orang nampak dan faham aku layan ko macam mana. ko pun tau kan? aku baru beritau ko aritu.

ko dan aku sama-sama tau, kita je yang tau kita ni camne. tapi aku faham keadaan ko. biarla orang cakap macam-macam. yang aku tau, selama ni segala yang aku buat, ikhlas. aku harap apa yang ko buat jugak, ikhlas. aku sangat menghargai ko, jangan buat-buat tak faham tapi tolonglah jangan ambil kesempatan atas penghargaan aku terhadap ko.

aku tak pernah ada kawan macam ko. dan aku sangat-sangat terhutang budi. sepanjang tahun lepas, terlalu banyak yang terjadi. dan aku tak nafikan, aku jadi protective. walau apa pun, aku tak nak ko terluka. sebab kegembiraan ko sangat bermakna buat aku.

tahun ni, ko cakap ko tak nak jadi macam dulu lagi. aku dah rasa pelik. tapi takpelah. itu pun untuk kebaikan ko jugak. perkara yang aku rasa hampir mustahil terjadi, berlaku bila ko baik balik dengan dia. mengenangkan hari-hari yang ko sumpah dia macam-macam, aku macam tak percaya.

tapi aku terpaksa terima jugak, bila tiap-tiap kali kite lepak, ko akan lebih sibuk dengan tepon daripada borak dengan aku. kawan mana yang tak terasa? jasad ko je yang ada dengan kitorang tapi fikiran ko melayang.

aku terima jugak. aku lah harga yang ko terpaksa bayar untuk perubahan ko dan untuk berbaik dengan dia. mesti ko akan cakap, ko masih lagi orang yang sama walaupun dengan segala perubahan tu. aku cuma terasa, aku dah hilang kawan baik aku yang dulu. aku tak kenal dia yang sekarang. dan aku tak terasa nak kenal dengan dia yang sekarang, sebab dia dah ada kawan baru, yang lebih istimewa takhtanya dari aku.

aku hargai ko, dengan segala yang aku ada, tapi andai dia lebih bermakna dalam hidup ko dari aku, biarlah. aku tetap kotakan janji aku, biarlah apa-apa pun, aku akan ada kat sini. selagi aku mampu.

kawan ko,
ain

No comments:

Post a Comment