Saturday, May 24, 2008

said sadly..

baru tadi aku gi jonker street. sepanjang umur aku yang bermastautin kat melaka sepanjang2 ni, aku baru jejak sane 2 kali. biasa la, tumpuan pelancong kat negeri sendiri tu yang tak heran, lagi banyak kali aku ukur petaling street tu dari gi pasar malam yang faymes kat melaka.

memang nak ikutkan, jonker street tiru style petaling street, cume belum nampak gengstarz berleluasa kat situ.

beza jonker dengan petaling:

- banyak port

port bermaksud, satu tempat yang best, so kalo satu tempat tu disebut satu port lepak, ia
bermakna, tempat itu adalah satu tempat lepak yang best.

jalan kat situ je dah best, sebab jalan dia sangat la spacious, maybe sebab peniaga2 tu pakai meja2 yg comel2 dan x makan jalan. kalo kat petaling, kalo salah lawan arus orang-orangan, sure lemas, hehe.

port makan : makan nasik lemak, abc dengan teh o lemon, masyuk gileee.

kat sini bukan setakat strawberi celup coklat, buah2an lain pun bleh celup coklat siap letak chocolate rice lagi. tapi yang ni, tanggung sendri la halal nye. hehe.

ade gula ketuk, yer sebelum di jual kepada pelanggan, acara mengetuk2 gula di demo kan. aku nengok selamba aje budak cha 6 taun tu dok ketuk2 gula, cekap plak tu, tolong bapak die.

nak makan laksa, amoi aku cakap nyonya laksa sini not bad, pun korang tanggung sendri la halalnye. termasukle hawker food yang lain, almaklum le cha ni kan suke makan, aku pun dah terjah je kedai2 yg sedap2 ni, kalo x fikir halal nye, haha.

port souvenir and crafts: kalo rase nak beli yang handmade, kat sini bleh tahan gak la dari segi harga dan kepelbagaian pilihan. macam-macam sampai aku pun naik berpinar mate dah jadi macam pelancong jakun tengok souvenir cecantik, at least aku tau, made in melaka, malaysia dari sesetengah souvenir yang konon2 songket atau batik, tapi terang2an label tulih made in filipins or even thailand.

terompah hand-made pun ade, buatan halus, nak bayo harga nye ketar hand aku, hahaha.

banyak benda yang korang tak tersangka bleh jumpa ade kat sini.


port aksesori: khas untuk mereka yang suke bergaya. nak apa? nak subang bentuk ikan? yang buat dari play-doh? nak kaler yg biru2 tak biru sangat? nak mintak custom-made pun boleh. sedia aje lah duitnye.

port mainan: action figure, magic kit, dan yang sewaktu dengannya, ade. aku pun penat nak list.


senang cite, kalo datang melaka time weekend, datangla jonker street time malam. happening beb, apek2 tua rajin karaoke sekuat2 hati kat situ. jangan la expect nak tgk awek2 cun kat sane, tapi amoi yang hot, dan sangat seksi, bersepah2, sampai kan aku pun sakit mata teruja, kah kah kah.

tapi, aku still nak gi petaling street beli jam yang cute2.

No comments:

Post a Comment