Sunday, May 25, 2008

said sadly part ii

sambung balik pasal cite aku gi jonker walk tuh..

baru-baru ni kan ada gempa bumi yang melanda china dengan myanmar tu. dekat melaka ni, ade satu persatuan buddhist mainstream yang besar. so, mereka organize satu jenis kutipan derma untuk mangsa-mangsa gempa bumi ni kat jonker walk tu.

apa yang membuatkan aku tersentuh hati ni, selain dari keadaan mangsa-mangsa tu adalah beberapa perkara yang aku rasa, kenapa kita tak boleh buat macam tu?

semua yang terlibat kutip derma pakai satu pakaian seragam: t-shirt, cap biru dengan seluar biru. tabung besar yang state apa tujuan kutipan derma tu. siap ada tag card jenis mahal yang ade hologram stiker tu.

semua yang kutip derma walaupun dah agak berumur, masih gagah lagi, tak segan plak tu. ringan mulut mintak derma walaupun bukan dari kalangan diorang.

ok, kontra nye:

secara organisasi nya, sangat sangat teratur. orang tau diorang berdaftar dan kutip derma secara sah.

tak payah pancing simpati nangis2 macam dalam program bersama kome nak dapat derma, tak payah berlagak cacat pun, ramai je kaum2 diorang derma even teenagers yang dok pakai hotpants dengan sleeveless tuh. yang mintak sedekah tepi jalan yang takde kaki la, tangan bengkok la, buat muka sedih la, itu pun orang tak de kelip mata pun nak kasi sedekah.

well, untuk kes yang sama time tsunami dulu, orang kita ramai jugak yang derma tapi masing-masing berebut nak present mock-cheque depan press, bleh masuk tibi atau surat-kabar. nakkan nama je. kan sepatutnya kalau kita memberi dengan tangan kanan, biar tangan kiri tak tahu. ini tak, mau kasi kecoh satu malaya.


objektif penulisan karangan ini:


- aku dah mengantuk, sebab tu aku merapik.

No comments:

Post a Comment