Saturday, November 07, 2009

bahagian 3

(akhirnya ada mood untuk update bahagian 3...)

apabila kita berada di kemuncak tertinggi perasaan nan satu, yang indah, yang mengasyikkan, kita lupa semua perkara. sedangkan sebagai muslim, kita seharusnya bersedia kepada tiada apa yang kekal kecuali Dia Yang Maha Satu.

seharusnya aku bersedia dengan segala apa jua kemungkinan yang mungkin berlaku. perasaan itu lemah. perasaan itu tulus. perasaan itu jujur, tidak berbohong. kata mungkin boleh berbaur penipuan. hati tidak.

sedangkan hati yang lemah bisa menghancurkan seorang manusia yang dulunya kuat, gagah. aku tidak gagah, jauh sekali kuat, hanya kudrat sebilah tulang rusuk yang mudah patah, lalu aku harus menghadapi apa yang terjadi dengan kekuatan hati.

biar retak seribu, biar hancur berderai, aku perlu terus hidup. untuk diri sendiri. untuk orang-orang yang penting dalam hidup aku. untuk orang-orang yang perlu aku dalam hidup mereka.

air mata tidak mungkin menyelesai masalah, tetapi air mata itu pengumpul perasaan, yang bisa keluar dalam bentuk yang tak terucap dengan kata-kata. air mata bukan ungkapan lemah, tetapi keberanian yang tertumpah membuktikan keutuhan perasaan.

silap sendiri. tak pernah serius. percaturannya: belum tiba masa dan orang yang sesuai. aku masih punya banyak perjudian hidup yang tidak selesai. aku tidak gembira, tetapi aku hidup.

untuk apa dan untuk siapa?

untuk diri sendiri.

semuanya untuk diri sendiri.

because i am a selfish beeatch.

....bersambung

No comments:

Post a Comment