Monday, October 12, 2009

bahagian satu

him: kenapa ko tak fight untuk dia?

me: tak nak ah. die pendek. hahaha!

him: *bebel bebel dengan begitu panjang sekali, dan aku sangap dan pura-pura dengar*


mungkin aku tak pernah begitu telus dengan dia. tetapi hari itu, aku sangat berterus-terang. aku rasa, dia terkejut. dan aku pun terkejut sebab aku mampu bercerita dengan panjang lebar situasi sebenar.

bukan mustahil jika aku begitu menyukai seseorang ketika ini dan melupakan terus segala perasaan itu 3 bulan kemudian. aku meletakkan harapan itu senipis kulit bawang. ya, optimis itu mungkin bukan sikap aku, hanya oleh keazaman aku untuk meneruskan hidup tanpa rasa sesal.

bila harapan itu tebal dan diletak tinggi, tiba-tiba terhempas, mungkin hanya luka-luka kecil, yang pasti meninggalkan parut yang hanya sembuh di permukaan.

jika harapan itu nipis dan diletak rendah, terhempas, menjadi debu ditiup angin, lalu perasaan itu mudah dilupakan, tanpa rasa sesal. teruskan kehidupan, yang memang seperti roda besar yang bulat.


....bersambung

(ingat nurkaseh je ke yang ada sambungan? hahaha!)

2 comments:

  1. nice..ko leh wat novel laa..be the next J k rowling ey?haha

    ReplyDelete